Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią 99,8 proc. wszystkich firm zarejestrowanych w Polsce, generują 50 proc. PKB, a 70 proc. pracowników zatrudniona jest właśnie w MŚP, dlatego ważne jest, by takie firmy wspierać i ułatwiać zarządzanie biznesem – mówili eksperci Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii podczas spotkania z przedsiębiorcami w czwartek w Koninie.

 

Głównym przesłaniem spotkania „Prawo do przedsiębiorczości. Małe firmy, wielkie zmiany” w Koninie było wskazanie ułatwień w prowadzeniu działalności gospodarczej, wynikających z Konstytucji Biznesu. Spotkanie miało także zachęcić nowych przedsiębiorców do zakładania własnych biznesów.

– Dopiero rozpoczynamy przygodę z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej. Spotkanie uzmysłowiło nam, co już wiemy, a czego jeszcze musimy się nauczyć i jakie formalności dopełnić zanim w pełni rozwiniemy własny biznes. Mamy nadzieję, że dzięki temu unikniemy przykrych sytuacji w prowadzeniu własnej firmy – powiedzieli PAP młodzi przedsiębiorcy planujący wspólnie rozpoczęcie działalności gospodarczej.

Adam Barciszewski, zastępca dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu, zapewnił uczestników konferencji, że w związku ze zmianami organizacyjnymi i legislacyjnymi w administracji skarbowej oraz powołaniu Krajowej Izby Administracji Skarbowej proces rozwiązywania problemów i dopełniania formalności jest szybszy i sprawniejszy.

– Prowadzimy małe biuro rachunkowe, więc każde uproszczenie jest dla nas korzystne. Mogliśmy tu dowiedzieć się, co zrobić, aby w prosty sposób praca przynosiła korzyści każdej stronie – nam jako pracodawcom i pracownikom firmy – powiedzieli właściciele firmy. Dodali, że starają się być na bieżąco ze wszelkimi ułatwieniami i zmianami w prawie, jednak spotkanie „Prawo do przedsiębiorczości” wzbogaciło ich dotychczasową wiedzę.

Szybciej, sprawniej i mniej biurokracji

Urzędy mają wspierać i odciążyć firmy od nadmiernej biurokracji, by dać przedsiębiorcom swobodę prowadzenia i rozwijania własnej firmy. – Szybciej, sprawniej i mniej biurokracji – to najważniejsze hasła Konstytucji Biznesu – podkreślił jeden z ekspertów Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

Organy administracji publicznej nie mogą zakładać, że przedsiębiorca nieuczciwie prowadzi firmę. W celu pomocy w wyjaśnianiu problemów został powołany Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, a spory muszą być rozwiązywane na korzyść przedsiębiorcy. Dodatkowo, by ułatwić przedsiębiorcom dostęp do informacji, powstał internetowy punkt informacyjny dla przedsiębiorcy www.biznes.gov.pl, w którym można nie tylko poszukać interesujących informacji, ale także porozmawiać z ekspertem za pomocą czatu czy e-mail.

– Wolność prowadzenia własnej działalności gospodarczej i prawo do ułatwień w prowadzeniu biznesu to dwie fundamentalne zasady Konstytucji Biznesu – zaznaczył Adam Banaszak, zastępca prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

– Bardzo podobało mi się to, że eksperci odpowiedzieli na bardziej szczegółowe pytanie odnośnie konkretnych przedsiębiorstw. Każdy z obecnych na spotkaniu właścicieli firm prowadzi inny biznes, więc boryka się z innymi problemami, więc potrzebuje odpowiedzi na konkretne pytania – powiedział właściciel niewielkiej firmy budowlanej.

Podatki 3xP

Małgorzata Orlińska, naczelnik Wydziału Spraw wierzycielskich i Rachunkowości Podatkowe Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu podkreśliła, że działania Krajowej Izby Administracji Skarbowej oparte są na Konstytucji Biznesu oraz o program podatkowy 3xP – przejrzystość, prostota, przyjazność.

– Pracujemy nad tym, aby język w komunikacji z przedsiębiorcą był prosty i zrozumiały dla właściciela firmy – dodała.

Projekt 3xP zakłada m.in. ujednolicenie formularzy podatkowych, podwyższenie progu „małego podatnika” w PIT i CIT do 2 mln euro rocznej wartości sprzedaży czy możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wynagrodzenia za pracę współpracującego małżonka. Ponadto powstanie nowa Ordynacja Podatkowa, która zwiększy ochronę podatnika w relacjach z organami podatkowymi.

Bardziej przyjazny ZUS

Zbigniew Olejniczak, naczelnik II oddziału ZUS w Poznaniu powiedział, że właściciele MŚP mogą zgłosić się do doradcy z Zakładu i uzyskać pomoc w rozwiązaniu problemu przedsiębiorców w zakresie ulg i umorzeń, płacenia składek, płatnika strategicznego, a także w obszarze e-ZLA (elektronicznych zwolnień lekarskich), a także kiedy najlepiej przejść na emeryturę, aby było to korzystne.

Dodał, że wszelkie zaświadczenia, które przedsiębiorca potrzebuje od ZUS-u wydawane są od razu bez konieczności oczekiwania oraz bez konieczności wypełniania wniosku o wydanie zaświadczenia.

– Język, którym porozumiewamy się z klientem ma być prosty i przyjazny dla przedsiębiorcy, bez konieczności używania słów +wzywa się+, które można zastąpić słowami +prosimy o przybycie+. Staramy się dostosować do tego, czego oczekują klienci – podkreślił Zbigniew Olejniczak.

– W praktyce miałem okazję doświadczyć tego, o czym mówił przedstawiciel ZUS-u. Przyznaję, że zostałem kompleksowo obsłużony. Pracownik ZUS-u udzieli mi odpowiedzi na wszelkie pytania i pomógł rozwiązać problem – powiedział pan Zbigniew uczestnik spotkania w Koninie.

 

(PAP)

Organizatorzy

Patron medialny

Partnerzy i organizatorzy