Przedstawiciele Krajowej Administracji Skarbowej zaprezentowali lokalnym przedsiębiorcom w Siedlcach nowy model relacji między fiskusem a biznesem w polskiej gospodarce, określany jako „Projekt 3xP – prosty, przyjazny i przejrzysty system podatkowy”.

 

„To dobry kierunek, by przedsiębiorcy pozbyli się poczucia stałego nadzoru, ale czas pokaże, czy fiskus faktycznie ograniczy liczbę kontroli” – ocenił jeden z przedsiębiorców, który wziął udział w spotkaniu.

Poniedziałkowa konferencja informacyjna w Siedlcach odbyła się w ramach cyklu „Prawo dla przedsiębiorczości” i służyła dyskusji z przedsiębiorcami o wdrażanych ułatwieniach w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce.

„Projekt 3xP to polityka, którą konsekwentnie prowadzimy, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podatników. Chcemy, aby przedsiębiorca miał poczucie, że przepisy są dla niego, służą jego ochronie, a administracja skarbowa wspiera go w prowadzeniu biznesu” – powiedziała Joanna Gosek, ekspert skarbowy w Dziale Czynności Analitycznych i Sprawdzających w US w Siedlcach.

Spotkania informacyjne są potrzebne

„Czas pokaże, czy zmiany idą w dobrym kierunku. Niedawno na potrzeby prowadzonej działalności kupiłem dużą ilość sprzętu specjalistycznego – środek trwały. Złożyłem wniosek o zwrot VAT. Moje wcześniejsze doświadczenia pokazują, że mogę się spodziewać kontroli ze strony US. Zobaczymy” – powiedział PAP pan Andrzej, który w Siedlcach prowadzi małe przedsiębiorstwo produkcyjne.

Jak powiedział podczas spotkania prezydent miasta Wojciech Kudelski, w Siedlcach od początku bieżącego roku ok. 100 nowych podmiotów prawnych zarejestrowało swój biznes, a ogółem zarejestrowanych jest ponad 8600 przedsiębiorstw prywatnych. „To jest ponad 10 proc. populacji naszego miasta. Dzięki temu bezrobocie w Siedlcach wynosi tylko 5-6 proc. Dlatego takie spotkania są potrzebne tym przedsiębiorcom, aby jeszcze lepiej rozwijali swój biznes” – dodał prezydent Siedlec.

Szybki internet kluczowy dla rozwoju biznesu

Obecny na spotkaniu minister cyfryzacji Marek Zagórski podkreślał znaczenie szybkiego internetu. „Bez tego biznes się nie rozwinie. Dlatego chcemy, by elementem ułatwiającym prowadzenie własnej działalności gospodarczej była rozbudowa linii światłowodowych, które przede wszystkim usprawnią działania administracyjne firm” – mówił minister.

Przedsiębiorcy uczestniczący w spotkaniu ocenili w rozmowie z PAP, że ze spotkania „powiało optymizmem” i że w pewnych obszarach „pozwoliło ono usystematyzować ich wiedzę”.

„Warto było przyjść i posłuchać informacji na temat zmian ułatwiających prowadzenie przedsiębiorstw i w jakiś sposób się do tych zapowiedzi ustosunkować. Chciałem zobaczyć, w jakim kontekście jest to dla mnie dobre. Staram się być na bieżąco, więc wiele zagadnień nie było mi obcych, natomiast na pewno będę chciał zgłębić jeszcze Konstytucję Biznesu” – powiedział PAP pan Maciej, prowadzący mały sklep spożywczy w mieście.

Temat RODO ważny dla przedsiębiorców

Ważnym i aktualnym tematem dla przedsiębiorców okazała się ochrona danych. Dyrektor Zarządzania Danymi w Ministerstwie Cyfryzacji, dr Maciej Kawecki podkreślił, że przepisy dotyczące RODO są skonstruowane tak, żeby nie narzucać odgórnego sposobu ochrony danych osobowych. Dlatego zachęcał uczestników do zrzeszania się małych i średnich przedsiębiorstw oraz wspólnego tworzenia zasad chroniących dane osobowe w ich firmach i zgłaszania tych inicjatyw do Ministerstwa Cyfryzacji.

Pani Monika, prowadząca mały zakład usługowy w Siedlcach oceniła, że spotkanie pozwoliło jej uporządkować wiedzę na temat RODO. „Do tej pory w informacjach pojawiało się dużo szantażu, czy wprowadzanego przez firmy zewnętrzne strachu przed tymi przepisami, mimo że sama ustawa czy dyrektywa o ochronie danych osobowych, wskazywała, że nie jest to groźne. Dobrze, że dziś przedstawiciele rządu wyjaśnili te kwestie, ale szkoda, że nie zrobiono tego przed majem, zanim RODO weszło w życie” – powiedziała.

Punkt Informacyjny dla Przedsiębiorców

Mateusz Marciniak, ekspert Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii przypomniał w trakcie spotkania, że został utworzony punkt informacji dla przedsiębiorcy na stronie biznes.gov.pl. Informacje zawarte na portalu ułatwiają przedsiębiorcy m.in. założenie firmy, uzyskanie zaświadczenia z ZUS-u czy Urzędu Skarbowego, jak również zgłoszenie pracowników do ubezpieczeń czy wprowadzenie zasad przetwarzania danych osobowych.

Z kolei Marek Paczuski, dyrektor oddziału siedleckiego ZUS, przypomniał, że każdy kto prowadzi działalność gospodarczą, może zgłosić się do doradcy z Zakładu, którego zadaniem jest znalezienie najlepszego, optymalnego rozwiązania problemu przedsiębiorców, w zakresie ulg i umorzeń, płacenia składek, płatnika strategicznego. „Taka osoba doradzi również w sprawie e-ZLA (elektronicznych zwolnień lekarskich), a także – kiedy i jak najlepiej przejść na emeryturę” – wyjaśnił. Przypomniał, że z usług ZUS można skorzystać przez Centrum Obsługi Telefonicznej czy za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS, bez konieczności udania się do siedziby tego urzędu.

W trakcie spotkania przedsiębiorcy mogli uzyskać dodatkowe informacje w strefie informacyjnej, w ramach której eksperci odpowiadali na ich pytania.„Prawo do przedsiębiorczości. Małe firmy, wielkie zmiany” to cykl spotkań informacyjnych, w trakcie których przedstawiciele ministerstw i agencji rządowych informują o zmianach i ułatwieniach w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce w zakresie prawa przedsiębiorców, prawa podatkowego i prawa zamówień publicznych, a także o ofercie wsparcia MŚP.

 

(PAP)

Organizatorzy

Patron medialny

Partnerzy i organizatorzy