Gąszcz przepisów utrudnia prowadzenie biznesu, ale na wprowadzane obecnie zmiany patrzymy z nadzieją – oceniają w rozmowie z PAP włocławscy przedsiębiorcy, uczestniczący w konferencji poświęconej poprawie środowiska prawno-instytucjonalnego, w którym działają polskie firmy.

 

We wtorek we Włocławku odbyło się spotkanie informacyjne poświęcone zmianom prawnym ułatwiającym zakładanie i prowadzenie firm w Polsce. O wprowadzonych i planowanych rozwiązaniach opowiadali przedstawiciele resortu przedsiębiorczości, administracji skarbowej oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

– Bardzo liczę na zmiany w Ordynacji Podatkowej. Na papierze propozycje Ministerstwa Finansów prezentują się bardzo atrakcyjnie. Mam obawy związane z ich wdrożeniem w życie, ale patrzę na nie z dużą nadzieją i z dużym optymizmem. Przejrzystość przepisów pozostawia do tej pory wiele do życzenia, potrzebne jest ich wyklarowanie. Skomplikowana jest chociażby konstrukcja podatku VAT, uproszczenie mogłoby realnie pomóc w prowadzeniu działalności – powiedział PAP po konferencji Maciej Kmieć z firmy Jurex Sp. z o.o.

Jak ocenił, dla tych, którzy są dopiero co po studiach i wahają się, jak zarabiać na życie, zachęcające mogą być zmiany ułatwiające zakładanie działalności gospodarczej. Chodzi o tzw. ulgę na start czy możliwość prowadzenia działalności nierejestrowanej.

– Zmian w przepisach jest tak dużo, że musielibyśmy zajmować się tylko śledzeniem nowelizacji, zamiast prowadzenia naszej właściwej działalności. Zmiany, które zachodzą, szczególnie w prawie podatkowym, są ciągle niejasne, przepisy są trudne – ocenił z kolei Arkadiusz Olszewski z włocławskiej firmy Proterm.

Pytany, co powinno się zmienić, by łatwiej prowadziło mu się firmę, wskazał na potrzebę wprowadzenia ułatwień w zawieraniu umów cywilno-prawnych z pracownikami.

– Nazwanie ich umowami śmieciowymi było niewłaściwe, sugerowało, że przedsiębiorcy chcą kogoś oszukać. Tymczasem dla nas pracują specjaliści i ograniczenia w umowach zlecenia czy o dzieło to dla nich samych utrudnienie – przekonywał.

Przedsiębiorcy i księgowi o JPK

– W ostatnim czasie dużo jest zmian w prawodawstwie, dlatego mali i średni przedsiębiorcy szukają pomocy i zlecają prowadzenie księgowości zewnętrznym firmom. Dla nas jest to złota era – powiedział PAP Dariusz Alabrudziński z Zespołu Specjalistycznych Biur Rachunkowych Alabrudzińscy we Włocławku.

Wskazywał też na plusy wprowadzenia obowiązku składania jednolitego pliku kontrolnego VAT przez MŚP. „Dzięki temu nie ma niespodzianek pod koniec kwartału, że duży VAT jest do zapłaty. Teraz na bieżąco, co miesiąc to widać. JPK ułatwia też pracę przy zmianie biura rachunkowego, bo można go wykorzystać do importu danych – zaznaczył.

Z kolei dla Krzysztofa Błaszczaka z firmy Naturana Polska Sp. z o.o. obowiązek składania JPK jest kłopotliwy.

– JPK na razie postrzegam jako utrudnienie w księgowości, ale może dlatego, że jest to jeszcze dla nas nowość. Na pewno będzie prościej w razie kontroli urzędu skarbowego. Przedsiębiorcom nie jest łatwo, ale jestem pozytywnie nastawiony do zmian – powiedział w rozmowie z PAP.

Problem z pozyskaniem pracowników

Jak przekonywał, nie obawia się natomiast podzielonych płatności. – U nas nie będzie z tym problemu, bo VAT mamy duży, więc nie ma ryzyka, że będą to w naszym przypadku zablokowane pieniądze. Realnym problemem jest obecnie pozyskanie pracowników – powiedział, wskazując, że niektórzy kandydaci do pracy chcieliby być zatrudniani „na czarno”, aby utrzymać świadczenia socjalne.

Violetta Detmer, zastępca dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy mówiła we Włocławku m.in. o pozytywnych konsekwencjach wprowadzenia jednolitego pliku kontrolnego VAT dla małych i średnich przedsiębiorstw.

– Otrzymujemy prawie 60 tys. plików JPK_VAT miesięcznie. To ogrom danych do przeanalizowania, ale dzięki temu w 2017 roku na terenie województwa kujawsko-pomorskiego przeprowadzono dużo mniej kontroli niż w roku ubiegłym, natomiast skuteczność tych kontroli była niewspółmiernie wyższa – powiedziała Detmer.

Jak poinformowała, na 1200 kontroli podatkowych ponad 1000 było pozytywnych. – To świadczy o tym, że Krajowa Administracja Skarbowa celuje tylko w tych podatników, których charakteryzuje nieuczciwość. Współpraca z podatnikiem rzetelnym skierowana jest na jak najwyższy poziom usługowy – podkreślała.

 

(PAP)

Organizatorzy

Patron medialny

Partnerzy i organizatorzy