Jako KAS będziemy za wszelką cenę dążyć do poprawy relacji z przedsiębiorcami. Ma temu służyć zmiana mentalności urzędników, by wypełniając swoje zadania byli bardziej przyjaźni wobec biznesu – deklarował we wtorek w Słupsku wiceminister finansów, zastępca szefa KAS Paweł Cybulski.

 

Cybulski we wtorek w Słupsku wraz z przedstawicielami PARP i innych instytucji rządowych rozmawiał z lokalnymi przedsiębiorcami na ten temat Konstytucji Biznesu. Konstytucja Biznesu wprowadza takie zmiany, jak bardziej przyjaźni wobec przedsiębiorców urzędnicy administracji skarbowej, interpretacje przepisów prawnych na korzyść podatnika, mniej podejrzliwości wobec prowadzących działalność gospodarczą i mniej kontroli skarbowych. Konstytucja to pakiet pięciu ustaw, które obowiązują od kwietnia br., a których celem jest ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej.

Jak mówiła Nina Dobrzyńska, zastępca prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, spotkanie w Słupsku jest kolejnym w ramach cyklu, który ma na celu promowanie zmian w przepisach dot. prowadzenia działalności gospodarczej, a także informowanie o planowanych zmianach. „Zmiany mają przynieść pewność prawa; warto zatem wiedzieć, w jakim kierunku idą, jaki jest ich zakres i gdzie ich szukać” – podkreśliła.

Piotr Mueller, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ocenił, że najważniejszą zmianą wprowadzoną przez Konstytucję Biznesu jest zasada zaufania, czyli interpretowanie przepisów prawa na korzyść podatnika. Poinformował, że rząd chce wspierać osoby, które mają dobre pomysły i szukają możliwości ich finansowania. Dodał, że wszelkie informacje o możliwościach dofinansowania startupów można znaleźć na stronie www.startup.pfr.pl.

Z kolei ekspert Piotr Soroczyński powiedział, że zmiany są wprowadzane, m.in. po to, by uwolnić bardzo duży potencjał przedsiębiorczości w Polsce, który nie aktywuje się ze względu na różnego rodzaju bariery. Jego zdaniem najważniejsze jest to, by udało się „wytworzyć ramy kontaktu przedsiębiorcy z administracją i poukładać stosunki prawne między tymi podmiotami”. Jak mówił, ma temu służyć m.in. pewność prawa.

Podatki wg Konstytucji Biznesu

Jak wskazał wiceminister Cybulski, Krajowa Administracja Skarbowa – mimo, że jest młodą organizacją (powołaną w kwietniu 2017 r.) – doprowadziła do tego, że „nie ma już takiej ilości kontroli, jak w przeszłości – ich liczba spadła o 50 proc. rok do roku”. (…) Nie chcemy państwu zajmować zbyt dużo czasu, jeśli chodzi o kontakt z fiskusem, będziemy chcieli jeszcze zmniejszyć czas obsługi, ograniczyć biurokrację. Będziemy chcieli wyeliminować rzeczy, które już się dublują” – zapewniał.

„Ważne, by prawo nie zmieniało się często, byśmy mieli w miarę możliwości jednolite interpretacje, by przedsiębiorca mógł pracować, nie będąc co chwilę zaskakiwanym zmianami interpretacyjnymi. Prawo musi respektować potrzeby przedsiębiorców” – podkreślił.

Pewność prawa sprzyja przedsiębiorczości

Jak zauważył, istotne jest również „rozstrzyganie wątpliwości na korzyść przedsiębiorcy, skoro nie ma faktów wskazujących bezpośrednio, że przedsiębiorca coś ‚zbroił’”. W ocenie Soroczyńskiego znacząca zmiana to również objaśnienia prawne „wykonywane przez urzędy w taki sposób, aby przedsiębiorcy mogli zrozumieć prawo, czyli przejrzystym i przystępnym językiem”. Objaśnienia będą drogowskazami, pokazującymi, w jaki sposób poruszać się po drogach administracyjnych – dodał.

Jako zalety nowych przepisów wymienił również m.in.: pogłębianie zaufania oraz zasadę proporcjonalności, czyli równe traktowanie. „By w przypadku kontroli podejmowane środki były adekwatne do tego, co przedsiębiorca zrobił i by nie okazało się, że przy błahej sprawie musi wykazać tony dokumentów do weryfikacji” – kontynuował Soroczyński.

Konstytucja Biznesu zakłada również indywidualne interpretacje przepisów. Jak wyjaśnił Soroczyński, pomoże w tym Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Jego rolą będzie też m.in. opiniowanie projektów aktów prawnych, inicjowanie nowych aktów, a także mediacje pomiędzy spornymi stronami.

Wsparcie dla firm rodzinnych

Jak powiedziała w trakcie spotkania wiceprezes Dobrzyńska, Agencja chce również wspierać firmy, które w niedalekiej przyszłości czeka sukcesja. „Z badań PARP wynika, że w ciągu najbliższych pięciu lat 500 000 firm w Polsce będzie musiało zmagać się z tym problemem; taki mamy etap rozwoju przedsiębiorczości w naszym kraju. W PARP jesteśmy w trakcie wdrażania projektu dotyczącego sukcesji firm rodzinnych – już za kilka tygodni odbędą się nabory firm, które myślą o sukcesji. Będziemy przygotowywać do tego te firmy i od strony prawnej, i od strony psychologicznej” – zapowiedziała. Jak dodała, wszelkie informacje na ten temat są dostępne na stronie internetowej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

 

(PAP)

Organizatorzy

Patron medialny

Partnerzy i organizatorzy