Pomiń nawigację

28 czerwca 2022 r.

Polska branża meblarska z roku na rok bardziej konkurencyjna. Dzięki wsparciu Funduszy Europejskich firmy skutecznie podbijają rynki, także zagraniczne

Według danych GUS rok 2021 był rekordowy pod względem produkcji mebli – osiągając wartość prawie 56 mld zł – o 20% więcej względem roku poprzedniego. W ramach wsparcia z Funduszy Europejskich polskie firmy z branży meblarskiej mogą liczyć na finansowanie swojego rozwoju. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), dzięki konkursom prowadzonym w ramach Programu Polska Wschodnia (POPW) oraz Programu Inteligentny Rozwój (POIR), dofinansowała projekty firm, które chcą rozwijać swój potencjał nie tylko w Polsce, ale i na rynkach zagranicznych.

Polska jest największym eksporterem mebli spośród krajów Unii Europejskiej. Od lat jest znana na świecie z produkcji mebli i komponentów, które swoją jakością i konkurencyjną ceną podbijają kolejne rynki. Nic dziwnego, że tak wiele firm z tej branży chce się rozwijać i korzysta z dofinansowania Funduszy Europejskich.

– Sektor meblarski to jeden z ważniejszych i najbardziej dochodowych sektorów polskiej gospodarki. Można śmiało go nazwać jednym z flagowych, a dzięki polskim meblom – słynącym z wysokiej jakości, funkcjonalności oraz modnego designu – Polska zyskuje od lat coraz większą rozpoznawalność – uważa Dariusz Budrowski, prezes PARP. Zaznacza również, że jednym z priorytetów działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości jest wspieranie polskich przedsiębiorców, m.in. w ich aspiracjach wejścia na nowe rynki oraz rozwoju ich technologii i produktów.

Z szansy na rozwój, w ramach konkursu „Wzór na konkurencję”, finansowanego z Programu Polska Wschodnia, skorzystała m.in. firma Bumera Sp.z o.o., która otrzymała dofinansowanie na kwotę niemal 1,7 mln zł. Opracowała projekt wzorniczy nowego systemu mebli wraz z wybranymi elementami dodatkowego wyposażenia pokoju hotelowego. Nowe i usprawnione wzorniczo systemy mebli hotelowych zostały wdrożone i stanowią integralną część aktualnej oferty firmy. Projekt stanowi innowację produktową nie tylko na rynku krajowym, ale również zagranicznym. Część produkcji wysyłana jest do Niemiec, Holandii i Francji.

W ramach tego samego konkursu firma TOBO Datczuk Sp.J. otrzymała dofinansowanie na kwotę niespełna 3 mln zł. Pozwoliło to zwiększyć potencjał i innowacyjność firmy w zakresie zarządzania i wykorzystywania wzornictwa. Firma, mając na względzie rosnący udział osób starszych w społeczeństwie, który w ciągu najbliższych 20 lat zwiększy się o ok. 20%, wprowadziła nowy  projekt – innowacyjne, niestygmatyzujące meble „4Senior”. Podstawowym zadaniem tych mebli jest pomoc w poruszaniu się oraz przystosowaniu otoczenia do potrzeb osób starszych. Jest to unikatowy projekt, doskonale odpowiadający na problem starzenia się społeczeństwa. Zakupiony nowoczesny park maszynowy, z pierwszym robotem w firmie, wpłynął na zwiększenie mocy produkcyjnych i bezpieczeństwo środowiska pracy. Dzięki realizacji projektu osiągnięto postawione cele, takie jak wzrost rozpoznawalności marki, wzrost przychodów, rozwój wzornictwa w przedsiębiorstwie i rozszerzenie oferty o nowe produkty.

Program Inteligentny Rozwój (POIR) wspiera także firmy realizujące nowatorskie projekty. Pomoc jest oferowana zarówno na etapie pomysłu i badań, jak również w fazie rozwoju produktu lub usługi oraz wprowadzenia jej na rynek. W ramach konkursu „Design dla przedsiębiorców” JATI sp. z o.o. otrzymała 220 tys. zł na opracowanie projektu wzorniczego nowych, akrylowych frontów, mających zastosowanie przede wszystkim jako meble kuchenne i łazienkowe. Projekt był odpowiedzią na potrzeby rynkowe klientów oraz wpisywał się w plany rozwojowe spółki, uwzględniając aktualne trendy w branży. W procesie projektowania wzorniczego zostały wykorzystane rozwiązania techniczne, które nie stwarzają barier użytkowania produktu przez osoby niepełnosprawne. Ułatwieniem są zaokrąglone krawędzie frontów oraz nieregularne kształty mebli – dopasowane do wymagań klientów. Do każdego produktu dołączana jest czytelna informacja, zawierająca instrukcję użytkowania w formie tekstowej i obrazkowej.

Z kolei spółka RC Design otrzymała 674 tys. zł na wdrożenie nowej gamy produktów. Celem projektu wzorniczego, dofinasowanego ze środków konkursu „Design dla przedsiębiorców”, był rozwój przedsiębiorstwa poprzez zaprojektowanie i wdrożenie kolekcji mebli katalogowych – które będą się charakteryzować unikalnym designem – przeznaczonych do użytku domowego (kuchnie, sypialnie, łazienki) oraz publicznego (hotele, biura, centra konferencyjne, restauracje). Meble są wykonywane z najwyższej jakości materiałów oraz posiadają zintegrowane rozwiązania elektroniczne. Inspiracją do stworzenia mebli marki GO.CE Design są różnego rodzaju elementy otaczającego nas świata, tj. fale oceanu, melodia czy też motoryzacja i jachty.

Natomiast Fabryka Mebli Zabroccy otrzymała dofinansowanie w wysokości 756 tys. zł. Przedmiotem projektu było opracowanie i wdrożenie nowego projektu wzorniczego innowacyjnych regałów modułowych o udoskonalonych funkcjonalnościach. Zakres projektu obejmował współpracę z projektantami, ukierunkowaną na stworzenie projektu wzorniczego, dzięki któremu został opracowany, a następnie wdrożony do działalności udoskonalony wzór. W ramach projektu doposażono park maszynowy. Innowacyjne modułowe regały są łatwe w montażu, nie wymagają stosowania narzędzi. Mają wbudowany system multimedialny i oświetleniowy.

Kolejnym beneficjentem programu POIR jest firma Lech Kostyszak Design, która aplikowała w naborze „Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – „Go to Brand” i otrzymała dofinansowanie na kwotę 633 tys. zł. Projekt zakładał internacjonalizację firmy na rynkach USA, Włoch i Niemiec poprzez udział w zagranicznych targach meblarskich. W pierwszej kolejności zainwestowano w usługę szkoleniowo-doradczą, która umożliwiła beneficjentowi zdobycie wiedzy niezbędnej do efektywnej ekspansji zagranicznej. Dzięki uczestnictwu w szkoleniu, pracownicy spółki nabyli umiejętności, pozwalające na skuteczniejsze i bardziej efektywne prowadzenie rozmów biznesowych z potencjalnymi kontrahentami na targach zagranicznych. Firma w ramach projektu zrealizowała misje targowe na terenie USA, Szwecji oraz Niemiec, a produkty spotkały się z dużym zainteresowaniem architektów, pośredników i klientów bezpośrednich. Dzięki współpracy z renomowanymi pracowniami z całego świata rozwinięta została sieć dystrybucji w sektorze dóbr luksusowych.

Pliki do pobrania


Opublikowano: 28.06.2022 15:25
Poprawiono: 28.06.2022 13:25
Modyfikujący: marek_rzewuski
Udostępniający: marek_rzewuski
Autor dokumentów: